Küçük Düşünmek!

Gündoğdu YILDIRIM

12-02-2025 11:47

Toplumu oluşturan bireyler olarak, kişiliğimizi, kimliğimizi ifade eden bazı davranışlar sergileriz; sergilediğimiz bu davranışlar, bizim kim olduğumuzu ifade eder.

“Sen kimsin?” sorusuna verdiğimiz en güzel cevap, toplum içindeki var ettiğimiz davranışlarımızdır.

Biz neysek, davranışlarımız da odur. 

Ne iyi adam!

İyi insan!

Adam gibi adam!

Hiç yakıştıramadım!

Olmadı!

Adam mı?

Cümlelerini çok duyar, kişilerin tanımlanmasında da çok kullanırız.

İster kabul edelim ister kabul etmeyelim, kişinin toplumdaki yeri davranışları kadardır.

Ne kadarsak o kadarızdır…

Herkes için bu böyledir.

İster cahil, ister okumuş olsun hiç fark etmez kişi, toplum içinde nasıl bir davranış sergilerse, toplum kişiye o davranışa göre değer verir.

‘Sen cahilsin, sen okumuşsun’ demez.

Böyle bir ayrıma da gerek duymaz.

Zülfü Livaneli, akademisyenlerin bazıları için: “Türkçeyi bile doğru dürüst konuşamıyorlar, bilimden bir haberler.” demişti.

Akademisyenlerin, ekran karşısında doğru dürüst konuşamadıklarını, alanlarına hâkim olmadıklarını, yeterli donanıma sahip olmadıklarını fark etmek zor değildir.

Ziya Paşa bir beytinde diyor ki: "Ayinesi iştir kişinin lafa bakılmaz/ Şahsın görünür rütbe-i aklı eserinde."

Aynen öyledir.

Fazla söze gerek yoktur.

Küçük ya da büyük düşünmek, kişinin mevkisi ile ilgili değildir.

Kişi, doçentte olsa profesörde olsa kendini geliştirememişse, bilimsel bir ürün ortaya koyamamışsa ‘küçük düşünüyor’ demektir.

Kendini yetiştirdiği oranda kişi büyük olur, büyük düşünür.

Küçük düşünenleri suçlamıyor, yargılamıyorum.

Toplumsal yaşamda kabul görmüş davranış şekilleri vardır; bu davranış şekli tüm topluma zuhur etmiştir.

Toplum neyse birey de odur.

Birey aileden, sokaktan, okuldan ne gördü ise onu öğrenir.

Hariçten bir şey öğrenmez.

Öyle bireyler çıkar ki birilerinden, bir yerlerden etkilenir, bir şeyler öğrenir.

Bilgili, bilinçli birey olur.

Bilgili, bilinçli birey için de çözülemeyecek mesele yoktur.

Küçük sorunlar mesele olmaktan çıkar.

Büyük düşünür, büyük yaşarlar…

Sokağa indiğinizde “iyi insan kime denir?” dediğinizde başlarlar madde madde saymaya…

Belki de en çok bilinen, “iyi insan, ideal insan kime denir?” sorusunun cevabıdır.

İyi insan, ideal insan büyük düşünen insandır.

Okudukça, araştırdıkça, sorguladıkça büyük düşünülür ve büyük insan olunur.

Hiç dert edinmeyecek şeyleri dert etmek, küçük sorunları büyütmek, sorun edilmeyecek meseleleri sorun etmek küçük düşünmektir.

Toplum, küçük düşünen insanlarla doludur.

Basit hesaplar yapmak da küçük düşünen insanların davranış şeklidir.

Kişi, büyük düşünmelidir.

Büyük yaşamalıdır.

Ataol Behramoğlu “Yaşadıklarımdan Öğrendiğim Bir şey Var” şiirinde şöyle der:

Yaşadıklarımdan öğrendiğim bir şey var: Yaşadın mı büyük yaşayacaksın, ırmaklara, göğe, bütün evrene karışırcasına…

Çünkü ömür dediğimiz şey, hayata sunulmuş bir armağandır.
Ve hayat, sunulmuş bir armağandır insana…

Şairinde dediği gibi küçük düşünmek, kişiyi küçültür.

Büyük düşünmek büyük yaşamak gerek hayatı.

Yaşamak şakaya gelmez, gelmemelidir de çünkü, hayat küçük düşünüp küçük yaşayacak kadar değersiz değildir.

Dünyaya bir kez gelen insan, hayatı en iyi şekilde yaşamalı ve yaşamın hakkını vermelidir.

Büyük düşünmek, tüm küçük sorunları çözecek insanların yaşamdan zevk almasını sağlayacaktır.

En çok kötülük küçük düşünmekten gelir.

Küçük düşünen insanlar, yaşamı hem kendilerine hem de başkalarına zehir ederler.

Kardeşim, yaşadın mı büyük yaşayacaksın!

Bu kadar!

 

DİĞER YAZILARI Küçük İnsanlar 01-01-1970 03:00 Niçin Kitap Okunur! 01-01-1970 03:00 Ünlülerin Özel Yaşamları 01-01-1970 03:00 Bir Öğretmen Öldürüldü 01-01-1970 03:00 Savaş Öldürür 01-01-1970 03:00 Sevgi Kurtarır 01-01-1970 03:00 Yan Baktın! 01-01-1970 03:00 Çocuklar Tatil Başladı 01-01-1970 03:00 Yeni Yıl 01-01-1970 03:00 Sıradan, Basit, Aşağılık 01-01-1970 03:00 Öğretmen 01-01-1970 03:00 Sorgu Mu, Yargı Mı? 01-01-1970 03:00 Cumhuriyet 102 Yaşında... 01-01-1970 03:00 Yozlaşma: Doğruluk, dürüstlük kalmamış... 01-01-1970 03:00 Futbol 01-01-1970 03:00  Komşuda Pişer! 01-01-1970 03:00 Bilgi! Bilgi! Bilgi! 01-01-1970 03:00 Neden Böyleyiz? 01-01-1970 03:00 Bugün varız yarın yokuz! 01-01-1970 03:00 Edip Akbayram 01-01-1970 03:00 Dağın Öte Yüzü 01-01-1970 03:00 Ferdi Tayfur 01-01-1970 03:00 İyilik İyidir! 01-01-1970 03:00 Edebiyat ve Tarih 01-01-1970 03:00 Narin 01-01-1970 03:00 Su bitti! 01-01-1970 03:00 Öğretmene Dokunma 01-01-1970 03:00 Bir LGS Daha Geçti 01-01-1970 03:00 Ben Mi Abartıyorum? 01-01-1970 03:00 Öğretmene şiddet! 01-01-1970 03:00 Mülakat 01-01-1970 03:00 Ulusal Egemenlik 01-01-1970 03:00 Yaşam ve Ölüm 01-01-1970 03:00 Ezberci Eğitime Çözüm! 01-01-1970 03:00 Ezberci Eğitim 01-01-1970 03:00 Kitap Okuyalım! 01-01-1970 03:00 Savaşa Hayır! 01-01-1970 03:00 Postmodernizm 01-01-1970 03:00